Algemene voorwaarden Huisartsenpraktijk Het Sas

Artikel 1. Definities
Deze algemene voorwaarden (“Algemene Voorwaarden”) zijn van toepassing tussen enerzijds vzw Huisartsenpraktijk Het Sas, met zetel te Diksmuidseweg 344 8904 Boezinge, met ondernemingsnummer 1019.408.236, en haar werknemers, vrijwilligers of hulppersonen, en anderzijds:
• de patiënt (“Patiënt”) die de huisartsenpraktijk bezoekt of die door een Beroepsbeoefenaar van de huisartsenpraktijk wordt bezocht voor een consultatie of raadpleging,
• de Beroepsbeoefenaar,
• leveranciers van goederen of diensten waarmee de huisartsenpraktijk een overeenkomst heeft afgesloten (“Leveranciers”),
• alle andere partijen waarmee de huisartsenpraktijk in contact komt en die voorafgaand en geldig kennis hebben kunnen nemen van deze Algemene Voorwaarden (“Derde”).

Naar al deze personen wordt ook verwezen als “Partij(en)”.

De begrippen Patiënt, Gezondheidszorg, Beroepsbeoefenaar, Vertrouwenspersoon en Vertegenwoordiger hebben de betekenis zoals in de wet van 22 augustus 2002 betreffende de rechten van de patiënt (“Wet Patiëntenrechten”), namelijk:
• Patiënt: de natuurlijke persoon die gezondheidszorg ontvangt, al dan niet op eigen verzoek;
• Beroepsbeoefenaar: de beoefenaar bedoeld in de gecoördineerde wet van 10 mei 2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen alsmede de beroepsbeoefenaar van een niet-conventionele praktijk bedoeld in de wet van 29 april 1999 betreffende de niet-conventionele praktijken inzake de geneeskunde, de artsenijbereidkunde, de kinesitherapie, de verpleegkunde en de paramedische beroepen;
• Vertrouwenspersoon: een persoon die een patiënt bijstaat bij de uitoefening van zijn rechten als patiënt;
• Vertegenwoordiger: een persoon die de rechten van de patiënt uitoefent indien de patiënt niet in staat is om zelf zijn rechten als patiënt uit te oefenen.

Onder ‘Huisarts’ wordt begrepen, de gewone huisarts van de Patiënt die het Globaal Medisch Dossier van de Patiënt beheert.

Artikel 2. Werking van de huisartsenpraktijk
De huisartsen van Huisartsenpraktijk Het Sas, gevestigd te Diksmuidseweg 334 8904 Boezinge, bieden eerstelijnszorg aan patiënten binnen de regio Ieper (+deelgemeenten) – Langemark/Poelkapelle en Reninge/Merkem. De praktijk wordt uitgebaat door volgende arts(en):
Dr Johan Vanden Broucke, Dr Elvien Verhoest, Dr Matthias Veryser, Dr Ewoud Deboever en Dr Alice Spinoy.

De praktijk is bedoeld voor zowel acute als chronische medische zorgen, opvolging van gezondheidsproblemen, preventieve zorg en administratieve ondersteuning (zoals attesten en voorschriften), binnen de grenzen van de geldende regelgeving.

De Patiënt kan in de huisartsenpraktijk terecht tijdens de reguliere openingsuren van de praktijk: maandag tem vrijdag van 8u tem 19u.

Voor medische hulp buiten deze uren kan de Patiënt zich wenden tot de wachtdienst via het nummer 1733 of een andere dienst zoals aangegeven op de website of het antwoordapparaat van de praktijk.

De Patiënt wordt verzocht om een afspraak te maken voor een raadpleging. Consultaties zonder afspraak zijn enkel mogelijk in uitzonderlijke gevallen en na telefonisch overleg.

De Patiënt wordt verzocht om bij elke raadpleging mee te brengen:
• De (elektronische) identiteitskaart, Kids-ID of ISI+-kaart,
• Eventuele informatie over de medische voorgeschiedenis en medicatie die de Patiënt inneemt,
• Attesten en verzekeringsdocumenten in geval van een arbeidsongeval of ongeval in het verkeer,
• Bankkaart en/of cash geld om de betaling te voldoen.

Huisbezoeken
De arts(en) van de huisartsenpraktijk zijn in principe aanwezig in de praktijk tijdens de reguliere openingsuren. Indien de Patiënt om medische redenen niet in staat is om zich naar de praktijk te begeven, kan een huisbezoek worden aangevraagd.

De beslissing om een huisbezoek toe te kennen wordt genomen door de arts op basis van de medische situatie van de Patiënt en de praktische haalbaarheid. Huisbezoeken zijn voorbehouden voor patiënten die zich om gezondheidsredenen niet kunnen verplaatsen.

Een huisbezoek kan telefonisch worden aangevraagd via 057/42 34 79 bij voorkeur vóór 10u ’s ochtends.
de Wachtpost, op basis van de input van de Patiënt.
Artikel 3. Deontologische bepalingen
De arts(en) van Huisartsenpraktijk Het Sas verbinden zich ertoe hun medische praktijk uit te oefenen in overeenstemming met de Code van medische deontologie, zoals uitgewerkt door de Orde der Artsen. Dit houdt onder meer in dat:
• De arts steeds handelt in het belang van de gezondheid en het welzijn van de Patiënt;
• De arts de vertrouwensrelatie met de Patiënt respecteert en bewaakt;
• Diagnoses en behandelingen worden gebaseerd op medische noodzaak, wetenschappelijke evidentie en professionele ervaring;
• De arts collegiaal omgaat met andere zorgverleners en, indien nodig, overleg pleegt of doorverwijst;
• De arts de continuïteit van zorg waarborgt, ook bij afwezigheid (bijvoorbeeld via een vervangende arts of wachtdienstregeling);
• De arts zich onthoudt van het stellen van handelingen waarvoor hij/zij niet bevoegd of bekwaam is;
• De arts eerlijke en transparante communicatie voert met de Patiënt, inclusief over de diagnose, behandeling en eventuele risico’s;
• De arts de privacy en het beroepsgeheim van de Patiënt strikt respecteert;
• De arts zich onthoudt van het voorschrijven van attesten of medicatie die niet medisch verantwoord zijn;
• De arts zich inzet voor een kwaliteitsvolle en zorgvuldige dienstverlening, met respect voor de geldende wet- en regelgeving.

Artikel 4. Geïnformeerde toestemming
De Beroepsbeoefenaar informeert de Patiënt over diens gezondheidstoestand en de vermoedelijke evolutie ervan. De Beroepsbeoefenaar informeert de Patiënt voorafgaand en tijdig over de voorgenomen tussenkomst overeenkomstig de modaliteiten opgenomen in de Wet Patiëntenrechten. Op verzoek van de Patiënt kan de toestemmingsinformatie schriftelijk, hetzij op papier, hetzij elektronisch, worden meegedeeld. De Patiënt heeft steeds het recht om bijkomende vragen te stellen.

De Patiënt heeft het recht om geïnformeerd, voorafgaandelijk en vrij toe te stemmen in iedere tussenkomst van de Beroepsbeoefenaar. Op verzoek van de Patiënt of van de Beroepsbeoefenaar en met de instemming van de Patiënt of van de Beroepsbeoefenaar kan de toestemming schriftelijk, hetzij op papier, hetzij elektronisch, vastgelegd worden en toegevoegd aan het patiëntendossier. De Patiënt zal geacht worden de geïnformeerde toestemming te hebben verleend indien deze de instructies van de Beroepsbeoefenaar opvolgt tijdens de raadpleging of het onderzoek van de Beroepsbeoefenaar toestaat.

De Patiënt heeft te allen tijde het recht de tussenkomst van de Beroepsbeoefenaar te weigeren of de toestemming in te trekken, hetzij mondeling, hetzij schriftelijk. Op verzoek van de Patiënt of de Beroepsbeoefenaar zal de weigering of intrekking schriftelijk, hetzij op papier, hetzij elektronisch worden vastgelegd en worden toegevoegd aan het patiëntendossier.

Indien van toepassing, zal de Vertegenwoordiger de rechten van de Patiënt zoals omschreven in dit artikel uitoefenen.

De Patiënt kan zich naar eigen keuze steeds laten bijstaan door een Vertrouwenspersoon.

Artikel 5. Tarieven
De tarieven voor de tussenkomst van de Beroepsbeoefenaar zijn de tarieven vastgesteld door het RIZIV. Deze zijn te raadplegen op de website van het RIZIV: https://www.riziv.fgov.be/nl/thema-s/verzorging-kosten-en-terugbetaling/wat-het-ziekenfonds-terugbetaalt/individuele-verzorging/honoraria-prijzen-en-vergoedingen/honoraria-prijzen-en-tegemoetkomingen-van-artsen-raadplegingen-en-bezoeken.

De arts(en) van Huisartsenpraktijk Het Sas hanteren de geconventioneerde tarieven. Indien hiervan wordt afgeweken, wordt de Patiënt hierover voorafgaandelijk geïnformeerd.

Artikel 6. Afspraak en annulatie
Raadplegingen of huisbezoeken zijn enkel mogelijk na telefonische afspraak via het nummer 057/42 34 79 of online via de website.

Indien de Patiënt de afspraak wenst te annuleren, dient dit zo spoedig mogelijk te gebeuren via hetzelfde telefoonnummer of online platform, en uiterlijk 2u voor het geplande tijdstip.

Indien de Patiënt niet opdaagt op de afspraak zonder tijdige verwittiging, kan een administratieve kost van worden aangerekend, tenzij er sprake is van overmacht zoals bedoeld in artikel 5.226 BW.

Artikel 7. Betaling
Elke raadpleging moet onmiddellijk betaald worden bij voorkeur met bankkaart (of cash). Indien de Patiënt niet onmiddellijk kan betalen, ontvangt de Patiënt een factuur.

Indien de factuur gedeeltelijk of geheel niet is betaald op de vervaldag, houdt de huisartsenpraktijk zich eraan een eerste kosteloze ingebrekestelling op duurzame drager, onder de vorm van een eerste herinnering, conform artikel XIX.2 van het Wetboek van Economisch Recht te versturen naar de Patiënt.

Bij niet-betaling door de Patiënt na de wettelijke wachttermijn van 14 dagen, die aanvangt vanaf de 3e werkdag, zijnde elke dag die geen zondag of wettelijke feestdag is in België, na de verzending van de ingebrekestelling per post, hetzij vanaf de dag volgend op de dag waarop de ingebrekestelling per e-mail is verzonden, is de Patiënt, voor de periode vanaf de dag volgend op de dag waarop de ingebrekestelling aan de Patiënt werd verzonden tot integrale betaling, verwijlinteresten verschuldigd op het verschuldigde bedrag a rato van de referentie-interestvoet vermeerderd met 8 procentpunten zoals bepaald in de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties en bekendgemaakt in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad.

Eveneens na de wettelijke wachttermijn van 14 dagen, waarvan de dag van aanvang wordt berekend zoals hoger vermeld, is de Patiënt een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van:
• 20,00 euro als het verschuldigde bedrag lager is dan of gelijk is aan 150,00 euro,
• 30,00 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500,00 euro als het verschuldigde bedrag tussen 150,01 en 500,00 euro ligt,
• 65,00 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 euro met een maximum van 2000,00 euro als het verschuldigde bedrag hoger is dan 500,00 euro.

Elke betaling van de huisartsenpraktijk ten aanzien van een onderneming of een Leverancier zal worden uitgevoerd binnen 30 kalenderdagen na factuurdatum.

Artikel 8. Aansprakelijkheid
Enige aansprakelijkheidsvorderingen van de Patiënt, Vertegenwoordiger, Vertrouwenspersoon, Leverancier of een Derde ten aanzien van de Wachtpost zullen steeds beheerst worden door het contractueel aansprakelijkheidsrecht, met uitsluiting van het buitencontractueel aansprakelijkheidsrecht. Enige aansprakelijkheidsvorderingen ten aanzien van enige Beroepsbeoefenaar binnen de huisartsenpraktijk, werknemer, vrijwilliger of hulppersoon van de huisartsenpraktijk, kunnen niet door de Patiënt, Vertegenwoordiger, Vertrouwenspersoon, Leverancier of Derde rechtstreeks tegen de Beroepsbeoefenaar, werknemer, vrijwilliger of hulppersoon worden gericht, maar maken het voorwerp uit van een contractuele aansprakelijkheidsvordering ten aanzien van de huisartsenpraktijk.

De huisartsenpraktijk noch de Beroepsbeoefenaar noch een werknemer, vrijwilliger of hulppersoon van de huisartsenpraktijk kunnen aansprakelijk worden gesteld voor indirecte schade, omvattende bijvoorbeeld gederfde winst of verlies van een kans.

De aansprakelijkheid van de huisartsenpraktijk is, ongeacht de eiser en ongeacht de aard of de omvang van de fout en de schade, beperkt tot het bedrag dat wordt uitgekeerd door de verzekeraar.

De huisartsenpraktijk heeft steeds recht op een integraal herstel van de aan haar veroorzaakte schade. In geval van materiaalschade houdt dit in dat het materiaal aan nieuwwaarde moet worden vergoed.

Elke Patiënt, diens Vertrouwenspersoon, Vertegenwoordiger, ieder ander die de Patiënt vergezelt tijdens een raadpleging, alsook elke Leverancier of Derde moet zich gedragen als een normaal voorzichtig persoon. Bij niet-naleving die tot schade aanleiding geeft, zal de werkelijke schade van de huisartsenpraktijk en/of haar Beroepsbeoefenaar, werknemer, vrijwilliger of hulppersoon worden vergoed.

De beperkingen/uitsluitingen opgenomen in dit artikel kunnen niet worden toegepast in zoverre de fout het leven of de fysieke of psychische integriteit heeft aangetast, noch in geval van opzet of zware fout of, tenzij in geval van overmacht, in geval van niet-naleving van een verbintenis die één van de voornaamste prestaties vormt van de overeenkomst of een essentiële verbintenis die het voorwerp uitmaakt van de overeenkomst.

Artikel 9. Levering en uitvoeringstermijn
De levering van de goederen of diensten door een Leverancier gebeurt op de zetel van de huisartsenpraktijk, tenzij anders overeengekomen.

De goederen van de Leverancier moeten worden geleverd zoals overeengekomen in de overeenkomst. De huisartsenpraktijk aanvaardt geen annulering of wijziging, behoudens voorafgaand schriftelijk akkoord.

Als een termijn werd overeengekomen waarbinnen een Leverancier moet presteren, zal dit gebeuren binnen de overeengekomen termijn. De huisartsenpraktijk kan de overeenkomst met de Leverancier beëindigen indien de Leverancier deze uitvoeringstermijn overschrijdt en nadat de huisartsenpraktijk de Leverancier in gebreke heeft gesteld haar verplichtingen binnen een redelijke termijn uit te voeren. De huisartsenpraktijk is bij beëindiging geen kosten of vergoeding verschuldigd, onverminderd haar recht om schadevergoeding te vorderen van de Leverancier.

De huisartsenpraktijk is gerechtigd zonder rechterlijke machtiging en zonder voorafgaande ingebrekestelling om de overeenkomst met een Leverancier te beëindigen met onmiddellijke ingang als er ernstige vermoedens zijn dat de Leverancier verkeert in staat van faillissement in de zin van artikel XX.99 van het Wetboek van Economisch Recht, dat de Leverancier het faillissement heeft aangevraagd of dat de Leverancier is gedagvaard in faillissement.

Artikel 10. Zichtbare of verborgen gebreken
De huisartsenpraktijk kan klachten betreffende zichtbare afwijkingen of gebreken formuleren binnen een termijn van veertien kalenderdagen na de levering van het goed of de dienst. De huisartsenpraktijk kan rechtsvorderingen inleiden binnen een redelijke termijn na het formuleren van een klacht, waarbij deze redelijke termijn niet korter kan zijn dan één jaar vanaf de dag waarop het gebrek aan overeenstemming werd vastgesteld.

De ondertekening van de leveringsbon door een Beroepsbeoefenaar, werknemer, vrijwilliger of hulppersoon van de huisartsenpraktijk geldt enkel ter ontvangst van de goederen en niet als bevestiging van het ontbreken van zichtbare gebreken.

De huisartsenpraktijk kan klachten betreffende verborgen gebreken formuleren binnen een termijn van veertien kalenderdagen vanaf de ontdekking van het gebrek. De huisartsenpraktijk kan rechtsvorderingen inleiden binnen een redelijke termijn in geval van aanneming of een korte termijn in geval van koop na het formuleren van een klacht, waarbij deze redelijke termijn in geval van aanneming of een korte termijn in geval van koop niet korter kan zijn dan twee jaar vanaf de levering van het goed of de dienst.

Artikel 11. Overmacht en imprevisie
De huisartsenpraktijk zal haar Patiënten, Beroepsbeoefenaars, werknemers, vrijwilligers, hulppersonen, Leveranciers en/of Derden binnen een redelijke termijn in kennis stellen van het zich voordoen van een situatie van overmacht of imprevisie. “Imprevisie” is de situatie waarin:
(i) een omstandigheid de uitvoering van de verbintenis ernstig verzwaart of bemoeilijkt, of redelijkerwijze onmogelijk maakt, en
(ii) die omstandigheid onvoorzienbaar was bij de contractsluiting, en
(iii) die omstandigheid niet is te wijten aan een fout van de huisartsenpraktijk.

De huisartsenpraktijk is in geval van overmacht of Imprevisie gerechtigd om te vragen de overeenkomst te heronderhandelen met het oog op de aanpassing ervan, rekening houdend met de overmacht of Imprevisie. Dit geldt onverminderd de mogelijkheid van de huisartsenpraktijk om zich te beroepen op artikel 5.74, laatste lid BW.

Bovendien is de huisartsenpraktijk gerechtigd om de overeenkomst te beëindigen, zonder rechterlijke tussenkomst, indien er sprake is van een blijvende niet-uitvoering van de verbintenis indien de verbintenis langer dan één week getroffen is omwille van overmacht of Imprevisie.

De huisartsenpraktijk is in een situatie van overmacht of Imprevisie geen vergoeding verschuldigd.

Artikel 12. Privacy/ gegevensbescherming
De huisartsenpraktijk is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens conform de geldende wetgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR).

De persoonsgegevens van de Patiënt worden verwerkt in het kader van de medische zorgverlening, waaronder raadplegingen, huisbezoeken, medische opvolging, facturatie, administratieve verwerking en interne kwaliteitsbewaking. Enkel personen die daartoe gemachtigd zijn, hebben toegang tot deze gegevens, zoals de arts(en), medische administratie, en eventueel externe dienstverleners die in opdracht van de huisartsenpraktijk werken (bijvoorbeeld softwareleveranciers of boekhouders).

Voor meer informatie over welke gegevens worden verwerkt, met welk doel, wie toegang heeft tot deze gegevens en welke rechten de Patiënt heeft (zoals het recht op inzage, verbetering of verwijdering), kan het privacyreglement van de huisartsenpraktijk worden geraadpleegd. Dit is beschikbaar via de website.

Artikel 13. Verzekering
Elke arts werkzaam binnen de huisartsenpraktijk beschikt over een geldige medische beroepsaansprakelijkheidsverzekering. De arts is zelf verantwoordelijk voor het afsluiten, opvolgen en tijdig betalen van de premies voor deze verzekering.
Op verzoek van de Patiënt informeert de arts of hij/zij beschikt over een individuele of collectieve verzekeringsdekking met betrekking tot zijn/haar beroepsaansprakelijkheid.
De arts verstrekt op verzoek van de Patiënt ook informatie over zijn/haar beroepsbekwaamheid en beroepservaring.

Artikel 14. Verplichtingen van de patiënt
De Patiënt verleent de volle medewerking aan het onderzoek en de dienstverlening door de huisartsenpraktijk en de betrokken arts(en), behoudens toepassing van artikel 2 lid 3 van onderhavige Algemene voorwaarden.

De Patiënt deelt spontaan alle mogelijke relevante informatie betreffende zijn of haar gezondheidstoestand mee, alsook elke allergie voor een of andere stof of over geneesmiddelen.

De huisartsenpraktijk noch de Beroepsbeoefenaar kunnen aansprakelijk worden gesteld voor schade ten gevolge van het niet, onjuist of onvolledig meedelen van mogelijke relevante informatie betreffende de gezondheidstoestand van de Patiënt, alsook elke allergie voor een of andere stof of voor geneesmiddelen, nadat hij of zij hierom werd verzocht.

De Patiënt, diens Vertrouwenspersoon, Vertegenwoordiger en ieder ander die de Patiënt vergezelt tijdens een raadpleging en de Beroepsbeoefenaar gedragen zich respectvol tegenover elkaar, andere patiënten en andere Beroepsbeoefenaars, werknemers, vrijwilligers of hulppersonen van de huisartsenpraktijk.

Artikel 15. Recht op klacht
De Patiënt heeft het recht een klacht in verband met de uitoefening van zijn of haar rechten zoals toegekend in de Wet Patiëntenrechten neer te leggen bij de Federale Ombudsdienst Rechten van de Patiënt.

Artikel 16. Algemene bepalingen
Deze Algemene Voorwaarden gelden steeds, voor alle duidelijkheid, binnen de grenzen van dwingend recht en regels van openbare orde.

De verhaalmiddelen waarop de huisartsenpraktijk krachtens deze Algemene Voorwaarden beroep kan doen, gelden steeds, voor alle duidelijkheid, onverminderd het recht van de huisartsenpraktijk om beroep te doen op andere verhaalmiddelen voorzien onder het toepasselijke recht (bv. een forfaitair schadebeding sluit niet uit dat de huisartsenpraktijk hogere werkelijk geleden schade kan vorderen).

De ongeldigheid of onuitvoerbaarheid van een bepaling van de Algemene Voorwaarden heeft geen invloed op de geldigheid en uitvoerbaarheid van de rest van de Algemene Voorwaarden. In voorkomend geval zal de ongeldige of onuitvoerbare bepaling worden gewijzigd zodat de bepaling die ongeldig is omwille van overschrijding van wettelijke grenzen gematigd wordt tot de wettelijk toegelaten maximumgrenzen en zodat de bepaling zoveel als mogelijk in overeenstemming is met de oorspronkelijke bedoeling van Partijen.

De Algemene Voorwaarden worden uitsluitend beheerst door het Belgisch recht.

Uitgezonderd in het geval waarin de huisartsenpraktijk een vordering instelt tegen een Patiënt, Vertrouwenspersoon, Vertegenwoordiger, ieder ander die de Patiënt vergezelt tijdens een raadpleging of enige Derde die geen onderneming is, zullen uitsluitend de hoven en rechtbanken van de zetel van de huisartsenpraktijk bevoegd zijn om kennis te nemen van en te oordelen over enig geschil.